دیجیتال برندینگ امروزه به یکی از مهمترین بخشهای گسترش کسب و کار تبدیل شده است که با جدی گرفتن آن و البته اقدامات درست و اصولی، میتواند نتیجه مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. ما در این مطلب قدمهای اولیه مرتبط با دیجیتال برندینگ را مرور میکنیم.
ارزش یک برند بر اساس میزان سودی که تولید میکند، این که چقدر در مقام مقایسه با دیگر رقیبها قویتر است و چه نقشی در خرید و فروش یک محصول ایفا میکند، تعیین میشود. برای مثال، نام و لوگوی نایکی روی یک کفش، نقش موثری در فروش محصول دارد اما برندی مثل کیبلر الف که یک شرکت کیک و شیرینی است، نقش کمتری در مقایسه با دنیای فروش شیرینیها دارد. همچنین در دنیای تکنولوژی، در حال حاضر برند شماره یک دنیا در اختیار کمپانی اپل است، کمپانی بزرگی به ارزش ۲۱۴ میلیارد دلار.
برندسازی، روند خلق یک نام، لوگو، سمبل و شخصیتی برای ارایه محصول یا سرویس شما است. یک برند زمانی ارزش واقعی خود را پیدا میکند که مشتریها نسبت به ارزش و کیفیت بالای محصول یا سرویسی که با برند خود ارایه میدهید گره بخورند. برندسازی حیاتی است چرا که باعث خلق یک مهر و اثر به یادماندنی در ذهن مشتری میشوند که نقش بهسزایی در آگاهی و وفاداری بلند مدت نسبت به محصول و سرویس شما ایفا میکند. در دنیایی پر از گوشیهای هوشمند، لپ تاپ و دسترسی آسان به اینترنت، دیجیتال برندینگ تصویری مستحکم برای مشتریان میسازد تا آنها را از انتظاراتی که میتوانند از محصول و سرویس شما داشته باشند آگاه سازد.
به یاد داشته باشید که میزان رضایت مشتریها نسبت به برند شما بر اساس مواجه شدن یا وجود قابل توجه تمام عناصری است که مشتری از شما انتظار دارد. خلق یک تصویر مثبت و ثابت در دیدگاه مشتری بسیار ضروری است. کارآفرینان تازهکار معمولا آن قدر زمان زیادی را صرف ساخت محصولات جدید میکنند که اهمیت دیجیتال برندینگ را به کلی فراموش میکنند. حتی برای بسیاری از این کارآفرینان، روند توسعه دیجیتال برندینگ بسیار دلهرهآور و ترسناک به نظر میرسد، اما کافی است تا چند قدم از راهی که در ادامه برای شما میگوییم را انجام دهید تا بتوانید این روند را به خوبی شروع و دنبال کنید.
۱. پایهگذاری یک هویت
هویت دیجیتال برندینگ را بر اساس ارزش کلیدی محصول خود قرار دهید، ارزشی که دلیل شماره یک مشتریان برای خرید محصول یا جذب شدن به سرویس شما است. این هویت در دیجیتال مارکتینگ باید تا حد امکان واضح، مختصر و مفید اعلام شود.
سعی کنید تمامی ارتباطات متعاقب را در این تصویر برای دیجیتال برندینگ خود در نظر بگیرید و به تصویر بکشید. برای مثال شرکت مسافربری Lyft برای دیجیتال برندینگ خود از جملهی Rides in minutes استفاده کرده است، اما شرکت دیگری مانند Uber از جملهی The smartest way to get around استفاده کرده است. در بسیاری از موارد دیده شده که نمایندگان فروشی که هنوز با دنیای دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ خو نگرفتهاند، معمولا در تکاپو هستند تا به جای خاص جلوه دادن کمپانی، تصویری ساده را به تصویر بکشند.
البته سادگی بد نیست، اما اگر این سادگی هوشمندانه نباشد کار به جایی نمیرسد. برای مثال، یک نماینده فروش میگوید: «ما قطعات پس از فروش را ارایه میکنیم.» این افراد ممکن است توانسته باشند منظور خود را برسانند، اما از نظر دیجیتال مارکتینگ، این جمله بسیار عادی است و نکته خاصی را برای مشتری به تصویر نمیکشد. به جای بیان این جمله، میتوان گفت: «ما قطعاتی را به فروش میرسانیم که در هیچ جای دیگری پیدا نمیشود و میتوانید دستگاه با ارزش خود را به راحتی تعمیر کنید.» ارزش و کیفیت همیشه اولین و مقدمترین بخش کسب و کار شما هستند که در دیجیتال برندینگ باید به خوبی آنها را به تصویر بکشید.
۲. ظاهر برند خود را جدی بگیرید
بخش مهمی از هویت برند شما در دیجیتال برندینگ به شکل و شمایل کسب و کار مربوط است که شامل لوگو، رنگها، نوع فونت و دیگر عناصر طراحی میشود. تحقیقات در مورد تاثیر رنگ در نمایش هویت یک برند چه در لوگو و چه در سایر موارد مربوط به برندینگ نشان میدهد که رنگ یکی از مهرههای مهم و حیاتی است. بین ۶۲ تا ۹۰ درصد از اولین گزینه ارزیابی یک محصول از نگاه مشتری، بر اساس رنگها صورت میگیرد.
برای مثال، رنگ قرمز نشانگر قدرت و انرژی یا اشتیاق و عشق است، رنگ سبز نمونه طبیعت، سلامتی، حاصلخیزی و شانس است. البته در نظر داشته باشید که معنای رنگها میتواند رابطه مستقیمی با هر فرهنگ داشته باشد. بنابراین بهتر است در تمامی زمینههای دیجیتال برندینگ خود که شامل وب سایت و شبکههای مجازی میشود، رنگ را به عنوان یکی از ستونهای مستحکم کسب و کار خود در نظر بگیرید.
از طرفی دیگر فونت هم از توانایی ایجاد احساسات، شور و هیجان برخوردار است و لوگو نشان اصلی آن چیزی است که مردم شما را به خاطر میسپارند. دنیایی از فونتهای متنوع توسط افراد مختلف خلق شده است و یکی از پیشگامان این زمینه، کمپانی گوگل است که ۹۱۵ فونت را در کتابخانه خود قرار داده تا بتوانید روی سایت و دیجیتال برندینگ خود استفاده کنید. از طرفی طراحان گرافیکی وجود دارند که لوگوی منحصر به فرد شما را خلق میکنند. مهمترین نکته در زمینه فونت و البته لوگو، خوانا بودن و در دسترس بودن آنها است. خلاقیت میتواند دیجیتال برندینگ و طراحیهای مربوط به آن را به سمت فونتها و لوگوهای زیبا و هنرمندانه هدایت کند اما خیلی از آنها به راحتی قابل خواندن نیستند.
۳. آگاهی سازی برند توسط دیجیتال برندینگ
هنگامی که جایگاه ارزش برند و تصاویر مربوط به آن را آماده کردید، حالا زمان آن رسیده است تا با استفاده از اینترنت آگاهی و اطلاعرسانی کنید. باید بدانید که بازار مورد هدف شما چیست. سایتهای دائما آنلاین و افراد بانفوذی که آنها را دنبال میکنند بشناسید. برخی از این اطلاعات تنها با کمی گشت و گذار و تحقیق به دست میآیند. برای هر گونه کسب و کار تجارت به تجارت، مشتریان معمولا از پلتفرم لینکدین استفاده میکنند و میتوانید از این طریق با افراد مرتبط با تجارت خود آشنا شوید.
همچنین اگر به دنبال یک نقطه شروع برای ارایه سرویس آنلاین هستید، بهتر است نسبت به هدفی که دارید، دیجیتال برندینگ را آغاز کنید. یک مثال کوچک: شما یک کسب و کار در زمینه مواد غذایی راه انداختهاید که میخواهید از طریق دیجیتال برندینگ کار خود را گسترش دهید، بنابراین بهتر است بدانید که بسیاری از مشتریان شما مثلا در سایتهای مربوط به تدارکات جشنهای مختلف فعالیت دارند.
در قدم بعد برای دیجیتال برندینگ، شروع به تولید محتوا برای سایت خود کنید و اگر به صورت گسترده و بینالمللی فعالیت دارید، تا جای ممکن این محتویات را برای تمامی بازارهای خود، بومیسازی کنید. تا حد امکان محتویات مختلف تولید کنید، چرا که با این کار شما به برند خود و همچنین مشتریها ارزش زیادی میافزایید. شما حتی با این کار دلیلی به مشتریان میدهید که روزانه به سایت یا شبکههای اجتماعی شما سر بزنند. در ادامهی مثال کسب و کار مواد غذایی، میتوانید به صورت روزانه یا هفتگی مطلبی در مورد مواد غذایی، جشنهای مختلف و این موارد تولید کنید.
تحقیقات نشان داده است تجارتهایی که دائما بخش بلاگ سایت خود را بهروز میکنند، ۹۷ درصد ورودی بیشتری در تجارت خود کسب میکنند. مطالب خود را در تمامی شبکههای اجتماعی شرکت خود قرار دهید. از این طریق مطالبی که تولید کردهاید برای مشتریها قابل دسترستر است و میتوانند به راحتی آنها را برای دیگران به اشتراک بگذارند. حتی در صورت امکان، ویدیو و پادکست تولید و منتشر کنید. هر چه بیشتر در اینترنت اشباع و غرق شوید، بیشتر، بهتر و راحتتر مشتریها شما را پیدا میکنند.
۴. اعتماد، اعتبار و وفاداری ایجاد کنید
زمانی که مشتریان خود را فراهم کردید، مطمئن شوید که همواره بهترین سرویسها و محصولات را به آنها ارایه میدهید. در صورتی که شما کیفیت محصولات خود را فراهم و به ارزش آنها اضافه کنید، مشتریها دائما باز میگردند. یک برنامه رجوعی تدارک ببینید.
برای مشتریانی که برای شما مشتریانی جدید میآورند پاداش تعیین کنید. این تاکتیک ساده نه تنها باعث میشود مشتریان جدید به سمت شما بیایند، بلکه باعث میشود تا مشتریان قدیمی بیشتر از قبل از شما راضی باشند، چرا که آنها دائما در حال سود بردن از سوی شما هستند. حال میتوانید از این رضایت مشتریان به نحو احسن استفاده کنید! چگونه؟ درست زمانی که رضایت آنها را به دست آوردهاید، راهی ایجاد کنید تا آنها بتوانند به محصولات و سرویسهای شما امتیاز بدهند و حتی به صورت آنلاین بازخورد خود را به گوش دیگران برسانند.
همانطور که به تجارت خود ادامه میدهید، هرگز برند خود را تغییر ندهید. لوگو، شعار یا هر چیزی را که مربوط به دیجیتال برندینگ و هویت کسب و کار شما میشود تغییر ندهید. شما تمام زمان و هزینه را برای آگاهی و وفاداری صرف کردهاید. چرا باید عمدا و ناگهان آنها را با این کار دور بریزید؟ تغییر برند باعث فرسایش و کاهش ارزش کسب و کار شما میشود. برای مثال، کمپانی کوکاکولا پنجمین برند باارزش دنیا است اما آنها هرگز لوگوی خود را تغییر ندادهاند. تنها زمانی تغییر برند با عقل جور درمیآید که از کاربرد و افزایش منفعت آن مطمئن باشید.