اشتراک گزاری این مطلب

اگر تاکنون از اینسایت اینستاگرام (Instagram Insights) برای کسب و کار خود استفاده کرده باشید، می‎دانید که مشاهده رشد میزان علاقمندی فالوورها در آن، چقدر لذت‌بخش است. ما در این مقاله از استارتاپت، به تنظیم حساب کسب و کار اینستاگرام می‌پردازیم. همچنین توضیح می‌دهیم که چطور می‌توان از برنامه اینستاگرام Insights برای کسب و کار استفاده کرد، حتی اگر کسب و کار B2B (Business to Business) باشد.

در قدم اول باید پروفایل حساب اینستاگرام کسب و کار خود را بهینه سازی کنید تا بتواند کسب و کارتان را رهبری کنید. تغییراتی که این کار، در اعداد و ارقام پدید می‌آید، واقعا به کاربران انگیزه می‌دهد. بد نیست بدانید تعامل با فالوورهای بیشتر به معنای دیده شدن بیشتر برند شما است. خوشبختانه اندازه کسب و کار شما در این بین، هیچ اهمیتی ندارد.

اینسایت اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام Insights یکی از مشخصه‎های پیگیری آمار در اینستاگرام است. شما با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری از بازدید کننده‌های خود دریافت کنید. به کمک این آمار متوجه می‌شوید که بازدید کننده‎ها با چه محتوایی، بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین Instagram Insights نشان می‌دهد که چرا و چطور برخی از پست‌ها نسبت به سایرین، عملکرد بهتری دارند. نکته مهم‌ اینکه می‌توانید از این اطلاعات، برای تنظیم استراتژی خود استفاده کنید و به مخاطبان، محتوایی ارائه کنید که به دنبال آن هستند. به این ترتیب می‌توانید دامنه مخاطب‌های خود در اینستاگرام را افزایش بدهید.

نکته: برای مشاهده آمار و دیدگاه‌ها، باید یک حساب کسب و کاری فعال در اینستاگرام داشته باشید. راه‌اندازی این حساب کاملا رایگان است.

آیا فکر می‌کنید تجزیه و تحلیل این ارقام، کار پرزحمت و وقت‌گیری است؟ اتفاقا اصلا این طور نیست چون اینسایت اینستاگرام آمار ساده و قابل فهمی به کاربران خود ارائه می‌دهد. همچنین در کنار ارقام یک توضیح کوتاه نوشته شده که دقیقا نشان می‌دهد هر رقم، چه معنایی دارد. بنابراین حتی اگر هیچ سابقه‌ای در تجزیه و تحلیل آماری نداشته باشید، باز هم می‌توانید درکشان کنید و از آن‌ها برای بازاریابی اینستاگرام استفاده کنید.

معیارهای ارائه شده در اینسایت اینستاگرام

چه معیارهایی در اینسایت اینستاگرام ارائه شده است؟

برنامه اینستاگرام، آمار مربوط به حساب شما را در ۳ دسته اصلی قرار می‌دهد:

۱. اینسایت حساب کاربری (Account Insights)

۲. اینسایت پست ها (Post Insights)

۳. اینسایت استوری (Stories Insights)

حال نگاه دقیق‌تری به این موارد می‌اندازیم. هر معیار، مربوط به یکی از بخش‌های حساب کسب و کاری اینستاگرام شما بوده و پیدا کردن آن بسیار راحت است.

. اینسایت حساب کاربری (Account Insights)

  • تب فعالیت (Activity) نشان می‌دهد که تعامل افراد با محتوای شما به چه شکل است. مثلا چند بازدید کننده جدید داشته‌اید و این که آیا آن‌ها روی یکی از لینک‌ها یا اطلاعات تماس کلیک داشته‌اند یا خیر. این بخش همچنین مقدار کل کشش (reach) و تاثیر (impression) پست‌ها در ۷ روز گذشته را نشان می‌دهد و آن را با دوره قبلی مقایسه می‌کند. این داده‌ها، هنگام نظارت بر فعالیت‌های کلی، برایتان مفید خواهد بود. مثلا زمانی که می‌خواهید بررسی کنید که آخرین اصلاحات انجام شده برای ارتقای صفحه‌ شما، تا چه حد موفق بوده است، این داده‌ها بینش خوبی به شما خواهند داد.
  • تب محتوا (Content) عملکرد کلی پست‌ها، استوری‌ها و ارتقاهای شما را نشان می‌دهد و آن‌ها را با هم مقایسه می‎کند. با کلیک روی گزینه See all در هر بخش، ابتدا باید نوع پست را که شامل همه، تصاویر، ویدیوها، پست‌های Carousel و پست‌های خرید است، مشخص کنیم. حال با فیلتر نوع پست، قالب زمانی و معیارهایی مانند کامنت‌ها، میزان مشغولیت کاربران، فالوورها و … می‌توانید مشخص کنید که به دنبال چه آماری هستید. به کمک این ویژگی می‌توانید پست‎هایی که بهترین عملکرد را دارند، شناسایی کنید و ببینید چه معیارهایی باعث برجسته شدن آن‌ها بوده است. حتی می‌توانید از این اطلاعات، برای بهبود پست‌های بعدی خود استفاده کنید.
  • تب مخاطبین (Audience) اطلاعاتی مانند سن، جنس و مکان فالوورها را به شما نشان می‌دهد. اگر یک کسب و کار محلی دارید و یک گروه سنی خاص را هدف قرار داده‌اید، این ارقام به شما کمک می‌کند تا ببینید، آیا فالوورهای مناسبی جذب کرده‌اید یا خیر. به کمک این گزینه متوجه می‌شوید که فالوورهای شما در چه ساعات یا روزهایی فعال‌تر هستند. به این ترتیب می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که پست‌های خود را در چه زمانی ارسال کنید تا افراد بیشتری آن را مشاهده داشته باشند.

۲. اینسایت پست‌ها (Post Insights)

پست‌های اینسایت اینستاگرام

برای مشاهده اطلاعات مربوط به یک پست خاص روی View Insights، زیر آن پست کلیک کنید. ابتدا یک نسخه کوتاه و خلاصه شده را به شما نشان داده می‌شود و با کشیدن صفحه به سمت بالا، می‌توانید به داده‌های مفید بیشتری دست پیدا کنید.

در اینجا می‌بینید پست شما چند لایک (Like)، نظر (Comment)، انتقال (Forwards) و ذخیره (Saves) دارد. تعداد انتقال و ذخیره، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان می‌دهد افراد پست شما را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند یا آن را برای روز مبادای خود، ذخیره کرده‌اند. در کنار ارقام مربوط به تعاملات پست، می‌توانید معیارهای قابل کشف بودن را هم ببینید. این مورد به شما نشان می‌دهد که چند حساب جدید به مخاطبان شما اضافه شده و چطور آن‌ها را به دست آورده‌اید. مثلا اگر متوجه شدید که فالوورهای زیادی، شما را از طریق یک هشتگ خاص پیدا کرده‌اند، می‌توانید از ترکیبات آن هشتگ برای جذب افراد بیشتر استفاده کنید. این موضوع در تبلیغات اینستاگرام بسیار کاربردی است.

۳. اینسایت استوری‌ها (Stories Insights)

روی استوری خود بزنید و آن را بالا بکشید تا تمام افرادی که آن را تماشا کرده‌اند را ببینید. درست کنار تعداد افراد تب Insight قرار گرفته است. در اینجا می‌توانید آمار مربوط به تعاملات را مشاهده کنید؛ مثلا نشان می‌دهد که چند نفر به استوری شما جواب داده‌اند یا استیکرهای شما را زده‌اند. در زیر نوار راهنما، می‌توانید ببینید چند نفر با استوری‌های شما تعامل داشته‌اند. اگر بازدید کننده‌های زیادی بدون هیچ گونه واکنشی آن را ترک کرده‌اند، باید در نوع محتوای خود اصلاحاتی ایجاد کنید تا استوری‌‌ها برای فالوران جذاب‌تر شوند. از سوی دیگر، اگر متوجه شدید کاربران چندین بار به سراغ استوری شما آمده‌اند، به این معنی است که توانسته‌اید محتوایی جذاب ایجاد کنید که آنها را درگیر کرده است.

امیدواریم نکات ذکر شده در این مقاله در زمینه بازاریابی اینستاگرام برای شما بوده باشد. اگر به طور جدی قصد دارید حساب کسب و کاری اینستاگرام خود را توسعه دهید، اینسایت اینستاگرام داده‌های لازم برای بهینه‌سازی عملکرد را در اختیار شما قرار می‌دهد. وقتی در حال کسب شهرت در اینستاگرام هستید، برنامه اینستاگرام Insights به شما کمک می‌کند تا روال کار شما با این شبکه‌ اجتماعی، ساده‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب

آیا می خواهید تجارت خود را تقویت کنید؟

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید