برندینگ Branding به تمام روشهایی گفته میشود که شما با استفاده از آنها تصویری از محصول، خدمت و یا شرکت خود را در ذهن و چشم مشتریان ایجاد میکنید. به عبارتی دیگر برندینگ به فرآیند علمی و تخصصی گفته میشود که شما و یا سازمان تلاش میکنید تا آن را خلق کنید.
برند (Brand)
برند احساس و ادراکی خواهد بود درباره یک محصول، یک فرد، یک ایده و … که در ذهن مصرف کنندگان و یا کاربران آن سازمان شکی خواهد گرفت.
برندینگ چیست؟
وعده دادن در خصوص یک برند و سپس انجام دادن آن را ابتداییترین مفهوم برای برندینگ در نظر گرفتهاند. به طور کلی برندینگ یکی از مهمترین ابعاد هر کسب و کاری به شما خواهد رفت، چه بزرگ و چه کوچک. یک استراتژی برندیگن مؤثر باعث خواهد شد تا شما در بازار رقابتی وجود داشته باشید و باعث پیروزی شما شود؛ اما در حقیقت برندینگ به چه معنا است و چگونه بر روی کسب و کارهای افراد تأثیر خواهد گذاشت؟
یکی از چیزهایی که با استفاده از آن میشود به ارزیابی شرکت و یا کشب و کاری پرداخت وضعیت برند آن حرفه خواهد بود. ما باید ببینیم که آیا برند آنها شناخته شده است یا خیر؟ بازخوردهای دریافتی مثبت است یا منفی؟
برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی است منظم که به منظور ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری در مشتری استفاده میشود. برای برندسازی اهدافی وجود دارد، هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایهگذاری در آینده است. برندسازی (برندینگ) استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح و انتخاب نمایند.
برند سازی از دید بزرگان
در حالت کلی برندینگ یا برندسازی (Branding)، فرآیندی خواهد بود که در طی آن به جایگاههای متفاوت اعم از احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده خواهد شد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر مخاطبان افزایش پیدا خواهد کرد.
حاصل پیامها و یا گزارشهای رسانهها برندیدنگ و یا برندسازی خواهد بود. هر مقدار که تعداد این پیامها افزایش یابد و محتوای آنها به صورت مطلوبتری تولید شود نام تجاری و برندینگ قویتر خواهد بود.
(آل ریس، لورا ریس، کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی)
صاحبان کسب و کار در تعریف برند دخیل نیستند و برند توسط “مخاطبان” تعریف خواهد شد.
برند آن چیزی نیست که “شما” می گویید هستید، بلکه چیزی است که مخاطبان شما می گویند. (جف بزوس – آمازون)
جوهر بازاریابی برند، فرصت ایجاد یک خاطره است. (استیو جابز)
برندها با تعریف “شخصیت انسانی” خود وعدهای را به مصرف کنندگان میدهد. (دیوید آکر)
انواع برندسازی یا برندینگ (Branding):
تا به امروز دستههای مختلفی از برندسازی توسط استادهای مختلف ارائه شده است، ما برای شما برجستهترین دسته بندیها را برایشم خواهیم آورد:
- برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دستیابی به هدف
- برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانههای اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت
- برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش
- برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
- برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار
اشتباهات رایج در مفهوم برند و برندینگ (Branding)
در این قسمت نیز برخی از اشتباهات رایج در درک مفهوم برند و برندسازی و مواردی که برند محسوب نمیشوند را برای شما ذکر میکنیم:
- برند با لوگو، آرم یا المانهای سمبلیک متفاوت است.
- برند با علامت تجاری (Trade Mark) تفاوت دارد.
- شعار سازمانی با داشتن برند شعار متفاوت است.
- برند با اشتهار یا حسن شهرت و معروفیت متفاوت است بنابراین هر سلبریتی دارای برند شخصی (پرسونال برند) نیست.
- برند قوی و معتبر دلیل بر گران قیمت بودن ندارد.
- برند یک اتفاق رویداد محور نیست.
ابزارهای ضروری ساخت برند
برای ساخت برند خود باید از ابزارهای مخصوص استفاده کنید، این ابزارها عبارتاند از:
- برندینگ صدا و آوایی (شنیداری)
- برندینگ ویدیویی
- برندینگ بصری (دیداری)
- تولید و بازاریابی محتوایی
- فعال سازی برند
- برندینگ رویداد و مراسم
- تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth)
بازسازی برند
امکان دارد شما در حال حاضر از برند خود رونمایی کرده باشید و آن را به عمعرف عموم رسانده باشید اما از نتایج به دست آمده راضی نباشید. یکی از مراحل مهم و حساس در تاریخ تجارتها بازسازی و بهبود برندینگ است، در این مرحله کوچکترین اشتباه امکان داد باعث از دست رفتن مشتریان کنونی شما شود؛ اما در نقطه مقابل این امر شما میتوانید با برندینگ حرفهای و متناسب تجارت خود را متحول کرده و از مشتریان خوب و کافی برخوردار شوید.
ارزش ویژه برند – Brand Equit
«ارزش ویژه برند» (Brand Equity) به مجموعهای از داراییهای نامشهود و مشهود برند است که با نام برند پیوند و گرهخورده است.
تحقیقات بازاریابی حاکی از آن است که ارزش ویژه برند یکی از مهمترین داراییهای یک تجارت یا سازمان است. ارزش ویژه برند از قدرت برند که حاصل حسن شهرت و شناخت و آگاهی از برند در مدتزمان بهدستآمده و باعث اعتماد و وفاداری بیشتر مخاطبان و مشتریان خواهد شد.
ارزش ویژه برند مزیتی است رقابتی و باعث افزایش فروش و درآمد بالاتر میشود و کاهش هزینهها را در پی خواهد داشت. ارزش ویژه برند بهعنوان ارزشافزوده یک کسبوکار بوده و بالاتر از ارزش داراییهای فیزیکی آن به دلیل جایگاه بهدستآمده در بازار و توان بالقوه برند است.