مطمئناً زمانی که در پی تبلیغات سایت خود بودهاید دفعات زیادی به شما استفاده از گوگل ادوردز را پیشنهاد دادهاند. در اینجا میخواهم یکبار دیگر به شما این پیشنهاد را بدهم کاملاً چکیده به شما بگویم که این روش هدفمندترین و بهصرفهترین روش تبلیغاتی است؛ اما این را هم باید بگویم این روش نیز مانند تمامی روشهای تبلیغ رایگان نیست و باید برای آن هزینهای پرداخت شود.
حال که مسئله پرداخت هزینه در میان است کاملاً امری معمولی است که هزینه کننده احتیاط بیشتری به خرج دهد؛ زیرا پول بهآسانی به دست نمیآید هرچند بهراحتی خرج میشود.
بهطور کل بهتر است به شما بگویم گاهی خرج کردن پول مسئله مشکی نیست زیرا در برابر آن چیزی به دست میآورید. موضوع مهم این است که نباید این پول بهاشتباه و نادرست خرج شود. مخصوصاً در مقابل گوگل ادوردز که با کسی شوخی ندارد. باید بدانید که اگر اشتباه کنید دیگر پول شما بازنخواهد گشت! پس حتماً قبل از شروع این روش تبلیغاتی، آگاهی کاملی از سیستم و نحوه عملکرد آن داشته باشید.
اما قبل از اینکه این سیستم را بشناسید لازم است مقدماتی را برای شروع این سیستم تبلیغاتی فراهم کنید تا لااقل خیالتان از خودتان آسوده باشد. حتماً باید قدم اول را محکم بردارید تا در ادامه بتوانید به بهترین نحو از سرمایهگذاری خود بهره ببرید.
مثالی برایتان میزنم تا بهتر موضوع را درک کنید در اینجا شما قرار است ویترین فروشگاه خود را به بهترین شکل بچینید تا حداقل از جلب اولیه نظر کاربر مطمئن شوید. البته، مسئله فقط جلب نظر کاربر نیست. کیفیت کار شما برای گوگل هم اهمیت بسیار زیادی دارد و هرچقدر کیفیت سایت و تبلیغ شما بیشتر باشد، هزینههای شما کاهش مییابد. در این حالت به یک معادله ۳ جانبه برد-برد-برد میرسیم! زیرا هم گوگل راضی است، هم مشتریان شما و هم خود شما!
همیشه به خاطر داشته باشید که هدف نهایی شما از تبلیغات گوگل، افزایش ورودی نیست، بلکه میزان تبدیل ورودی به مشتری است که معمولاً آن را با نرخ تبدیل اندازه میگیرید پس در اینجا نیاز است سایت خود را بهگونهای آماده کنید که بتواند نظر و اعتماد ورودیها را جلب کند.
در این مقاله هدف ما آشنایی شما با ۵ نکته اساسی که قبل از شروع تبلیغات در گوگل ادوردز باید آن را رعایت کنید است تا با اطمینان خاطر و قدرت هرچه تمامتر کمپین تبلیغاتی خود را شروع کنید.
۱-قبل از شروع تبلیغات در گوگل ادرودز، دامنه سایت خود را هر چیزی قرار دهید غیر از ir.
یکی از اولین کارهایی که قبل از شروع تبلیغات بایستی انجام دهیم این است که سایت خود را برای فروش آماده کنیم. نخستین مسئلهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که گوگل به شما اجازه نمیدهد بر روی دامنه.ir تبلیغ خود راهاندازی کنید؛ زیرا استفاده از سرویس گوگل ادرودز در ایران تحریم شده است؛ بنابراین نیاز است دامنهای دیگر مانند.com یا.net بههرحال دامنهای بهغیراز.ir برای سایت خود داشته باشید تا بتوانید در گوگل تبلیغ کنید.
البته نیاز نیست نگران باشید، زیرا بهراحتی میتوانید یک دامنه دیگر برای خود ثبت و دامنه ir. سایت خود را بر روی آن پاککنید. این کار خیلی سخت نیست و زمان زیادی هم از شما نمیگیرد و بیشک به زحمتش میارزد البته این نکته سئویی را به یاد داشته باشید که حتماً دامنه جدید خود را No index کنید تا گوگل بهعنوان کپیبرداری از وبسایت دیگر، سایت شما را جریمه نکند!
۲-مزایا و خدمات کسبوکار خود را در سایت معرفی کنید
یکی از مسئلههای مهمی که تأثیر مستقیمی در افزایش نرخ تبدیل ورودی به مشتری شما دارد، این است که ورودیهای سایت بتوانند به شما اعتماد کنند و اینکه بتوانید نظرشان را جلب نمایید تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند.
به این موضوع توجه کنید که تبلیغات گوگل بهترین ابزار برای جذب هدفمند مشتریان شما است، اما این موضوع که چه تعداد از این ورودیها قرار است از شما چیزی بخرند، کاملاً بستگی به سایت شما، محتوایی که ارائه میدهید و مهمتر از همه اینها، دلیلی است که به کاربر میدهید تا از شما خرید کند.
این موضوع بهدفعات زیادی پیشآمده که خیلی از مشتریان ما که درخواست تبلیغات گوگل میدهند پس از بررسی سایتشان میبینیم که نتوانستهاند با معرفی مناسب مزایا و ویژگیهای منحصربهفرد خود مخاطب را مجاب کنند تا از آنها خرید کند. همچنین بارها پیشآمده که از متقاضیان تبلیغات گوگل پرسیدهام چرا باید فلان محصول را از شما خریداری کنم؟ معمولاً دلایل مختلفی را مطرح میکنند، مثل بهترین قیمت بازار، تضمین بازگشت وجه، ارسال رایگان و…
اما زمانی که سایت آنها را زیر و رو میکنم، هیچ نشانی از این مزیتها نمیبینم! درصورتیکه شما باید مزایای کسبوکار خود را به همه اعلام کنید، برتری شما، ارزشی که برای کاربر ایجاد میکنید و امتیازات و خدماتی که به او میدهید نقش بسیار زیادی در افزایش شانس فروش شما خواهد داشت.
۳-در سایت خود فراخوان عمل ایجاد کنید
اگر بخواهم فراخوان عمل را در تعریفی ساده به شما بگویم یعنی اینکه چیزی از مخاطب خود بخواهید؛ یعنی با زبانی ساده به آنها بگویید که دوست دارید چهکاری انجام دهند. مثلاً گذاشتن یک شماره تماس خالی در سایت کافی نیست و اضافه کردن این جمله در کنار شماره تماس که: «با ما تماس بگیرید»؛ میتواند موجب افزایش تماسهای شما شود.
۴-راههای ارتباطی با خودتان را در معرض دید کاربر قرار دهید
قبل از تعریف این موضوع بهتر است برایتان مثالی بزنم، یکی از مشتریان گرامی تبلیغات در گوگل ادوردز سفارش داد. هدف این مشتری این بود که کاربران پس از دیدن تبلیغ وارد سایت بشوند و با او تماس بگیرند و او بهصورت تلفنی ورودیها را تبدیل به مشتری کند.
اما مشکل این کار اینجا بود که اگر هدفش این است که ورودیهای سایت با او تماس بگیرند، باید حتماً شماره تماس خود را به بهترین شکل در سایت معرفی کند. به او گفتم حتی داشتن یک صفحه جداگانه بهعنوان تماس با ما یا گذاشتن شماره تماس با فونت کوچک در انتهای سایت هم کافی نیست و ممکن است کاربران این قسمتها را نبینند.
در این صورت چه رخ میدهد؟ کاربران هیچ راه ارتباطی مناسبی با شما پیدا نمیکنند و ناامیدانه از سایت شما خارج میشوند؛ و طبیعتاً شما نیز ناامید میشوید زیرا بابت آن ورودی هزینه کردهاید اما هیچ خبری از تماس نیست؛ بنابراین؛ لازم است راههای ارتباطی با خود را تا جای ممکن در اختیار کاربران سایت قرار دهید.
۵-نحوه هدفگیری محصولات و خدمات در سایت را مشخص کنید
برنامهریزی بابت هدفگیری محصولات و خدمات شما در سایت قبل از شروع تبلیغات در گوگل ادوردز اهمیت بسیار زیادی دارد. فرض کنیم که شما یک فروشگاه لوازمخانگی دارید و محصولات زیادی از قبیل یخچال، هود، فر و… را به فروش میرسانید.
و بهعنوانمثال کاربری که کلمه کلیدی «خرید اینترنتی هود» را جستجو میکند، پس از مشاهده تبلیغ شما و کلیک بر روی آن، قرار است وارد کدام صفحه از سایت شود؟ بهترین روش آن این است که کاربر بعد از کلیک مستقیم وارد صفحه محصولات هود شما شود و مثلاً کاربری که «خرید یخچال» را سرچ میکند، به صفحه محصولات یخچال شما وارد شود.
البته شما انتخابهای دیگری نیز دارید، مثلاً اینکه همه کاربران را بدون در نظر گرفتن چیزی که جستجو میکنند، بفرستید به صفحه اصلی که البته این کار خیلی خوب نیست و توصیه نمیشود.